کد خبر : 51
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
- بازدید

پایش مستمر سلامت اسب‌های اصیل ترکمن در بجنورد با انجام تست مشمشه

پایش مستمر سلامت اسب‌های اصیل ترکمن در بجنورد با انجام تست مشمشه

رئیس دامپزشکی بجنورد گفت: سلامت اسب‌های اصیل ترکمن در بجنورد با انجام تست مشمشه پایش مستمر می‌شود که در این راستا شبکه دامپزشکی بجنورد امسال ۲۲۰ رأس اسب را مورد تست مشمشه قرار داده است. رضا رحیمی بیان داشت: در راستای پایش وضعیت سلامت اسب‌های اصیل ترکمن این شهرستان به عنوان یک ذخیره ژنتیکی منحصر

رئیس دامپزشکی بجنورد گفت: سلامت اسب‌های اصیل ترکمن در بجنورد با انجام تست مشمشه پایش مستمر می‌شود که در این راستا شبکه دامپزشکی بجنورد امسال ۲۲۰ رأس اسب را مورد تست مشمشه قرار داده است.
رضا رحیمی بیان داشت: در راستای پایش وضعیت سلامت اسب‌های اصیل ترکمن این شهرستان به عنوان یک ذخیره ژنتیکی منحصر به فرد همه ساله تدابیر بهداشتی و قرنطینه‌ای خاصی اعمال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انجام تست مالئین با هدف مبارزه و پیشگیری بیماری مشمشه است.

وی گفت: مشمشه یکی از امراض کشنده و خطرناک در تک سمیان است که جزو بیماری‌های مشترک و قابل انتقال به انسان هم محسوب می‌شود و به دلیل خطر مرگ و میر زیاد و احتمال ابتلای انسان‌ها از نظر سازمان جهانی بهداشت دام در زمره بیماری‌های اخطارکردنی یا هشداردادنی طبقه‌بندی می‌شود.

رحیمی ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم ارزیابی سلامت عمومی اسب‌ها پیش از اعزام آن‌ها به مسابقات یا هر نوع جا به جایی با مقاصد تجاری، بررسی ایمنی و سلامتی آن‌ها از نظر ابتلا به این بیماری مهلک است و با توجه به موارد مذکور، سازمان دامپزشکی تست مالئین را در اسب‌ها انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه که شبکه دامپزشکی بجنورد امسال ۲۲۰ رأس اسب را مورد تست مشمشه قرار داده است، تصریح کرد: اسب داران به ویژه مالکان اسب‌های اصیل نژاد ترکمن برای جلوگیری از بروز مشکل و تلفات احتمالی در گله‌های خود نهایت همکاری را با دامپزشکی داشته باشند تا پس از انجام این تست رایگان و حصول اطمینان از سلامت اسبان خود بتوانند گواهی سلامت مورد نیاز برای جا به جایی اسب‌ها را از دامپزشکی دریافت کنند.

وی با تأکید بر این که عوامل استرس‌زا و سوء تغذیه از فاکتورهای خطر در بروز بیماری‌های عفونی ازجمله مشمشه محسوب می‌شود، به اسب‌داران توصیه کرد: با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای و انجام به موقع تست مشمشه ضمن تضمین سرمایه‌گذاری در صنعت اسب، به حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه نیز یاری برسانند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    Sorry, no posts matched your criteria.

logo-samandehi